Getting used to the American Life - Reisverslag uit Urbana, Verenigde Staten van Filip Hendricks - WaarBenJij.nu Getting used to the American Life - Reisverslag uit Urbana, Verenigde Staten van Filip Hendricks - WaarBenJij.nu

Getting used to the American Life

Blijf op de hoogte en volg Filip

30 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Urbana

What's up guys?! ;P

We zijn 12 dagen verder en ik begin langzaamaan gewend te raken aan het leven hier. Mijn eerste week is voorbij gevlogen. Een week vol orientation meetings, free food events, uitgaan en de stad verkennen. Ik heb nog twee andere huisgenoten uit Zweden erbij gekregen, waardoor we nu met 11 studenten in een huis wonen. Bijna allemaal Europeanen dus, gemiddelde leeftijd rond de 23 à 24 jaar, sommigen zijn zelfs 27. Ik ben met 20 jaar dus de jongste in het huis, en dus ook degene die nog geen alcohol mag drinken (…). De sfeer in het huis is verder heel goed. We doen veel met elkaar en wisselen veel informatie uit over hoe alles werkt hier en hoe we alles het best aan kunnen pakken.

Officieel mag ik hier dus geen alcohol drinken, hoewel je in Urbana wel vanaf je 19e toegang hebt tot een bar. Ik heb dus wel een paar keer alcohol gedronken in een bar, een beetje tricky maar tot nu toe is het goed gegaan, doordat een vriend iets voor mij haalt. Het blijft gek als je bedenkt dat ik gewend ben vanaf mijn 16e te drinken en het 4 jaar later niet meer mag. Thuis drinken of bij huisfeestjes is gelukkig geen probleem. 7 oktober word ik 21 en mag ik hier wel legaal alcohol drinken. Dat wordt een verjaardag die ik waarschijnlijk nooit zal vergeten, of juist helemaal ga vergeten. :P

Fraternities & Sororities
In Amerika zijn fraternities en sororities een bekend fenomeen in studentensteden. Fraternities zijn alleen voor mannen (frater = broer) en sororities zijn alleen voor vrouwen (soror = zus). In Urbana heb je wederom veel van dit soort organisaties, ook wel ‘’secret societies’’ genoemd. Het idee van zo’n organisatie kun je in Nederland vergelijken met studentenverenigingen of disputen. Deze organisaties presenteren zichzelf volgens het Griekse Letter systeem, bijvoorbeeld Delta Sigma Phi (∆∑Ф). Ze onderscheiden zich van mekaar op basis van waarden. Elke fraternity heeft zijn eigen waarde. Dit kan een religieuze, academische, professionele, sociale of een andere waarde zijn. Elke fraternity heeft zijn eigen huis (chapter house), vaak een grote villa. Soms wonen leden van een organisatie hier ook, maar dat is niet altijd het geval.

Fraternities organiseren veel huisfeesten, ook wel ‘Frat parties’ genoemd. Sororities daarentegen, organiseren geen feestjes. Jongens mogen sororities namelijk niet betreden. Daar zijn ze heel streng in. Sororities zijn veel formeler en fraternities juist informeel. In principe mag iedereen lid worden van zo’n vereniging, maar het is niet zo gebruikelijk voor uitwisselingsstudenten vanwege hun korte verblijf. Ik ben daarom ook niet van plan om ergens bij te gaan. Het is ook niet vanzelfsprekend om ergens bij te gaan. Een lidmaatschap kost al gauw $ 1000 per jaar. Het huis waar ik woon is gelegen dicht in de buurt van een aantal sororities. Tijdens de eerste weken van het nieuwe studiejaar zijn ze bezig met recruitment, oftewel een soort ontgroening. Daarom hoor ik geregeld een stel meiden liedjes zingen/krijsen, omdat ze moeten laten horen hoe graag ze erbij willen. Overigens is de buurt waar ik woon heel mooi. Als ik door die straten fiets lijkt het net een Amerikaanse film: enorme huizen (+ veranda), veel groen en rustige straten. Veel huizen hier hebben een veranda (Porch genoemd in Amerika), net als ons huis 

Afgelopen zondag (23 augustus) was Quad Day, de dag waarop alle organisaties zich presenteren. De Quad is het grote grasveld in het midden van de campus, waar op deze dag ongeveer 600 kraampjes stonden en minstens 40.000 studenten rond liepen. Ook alle sport clubs stonden hier, iets waar ik persoonlijk iets meer geïnteresseerd in ben. Racefietsen doen ze hier ook, maar dat wordt voor mij wat lastig. Ik heb een ontzettend fijne Fixie Bike, maar geen helm, geen klikpedalen en geen versnellingen. Racefietsen ga ik dus weer doen als ik terug ben in NL. Hoogstwaarschijnlijk ga ik bij ‘’Illini Get Fit’’, een organisatie voor studenten die hun niveau en kennis van fysieke fitness willen verbeteren. Verder zijn de sportfaciliteiten hier fantastisch. Ze hebben hier 2 sportcentra, waarvan eentje slechts 300 meter van mij vandaan. Mijn Duitse huisgenoot Marcel is net zo fanatiek als ik, dus aan hem heb ik een goede sportmaat :) 

Verder doe ik hier alles met de fiets en moet ik vaak ook nog best veel lopen op een dag. Aan beweging gelukkig dus geen tekort. Dat is maar goed ook, want het is lastig om niet dik te worden. Afgelopen week ben ik naar veel Free Food Events geweest met mijn huisgenoten. In de meeste gevallen waren dat burgers, pizza, hotdogs, cookies en ice cream. Eten in de supermarkt is toch duurder dan verwacht, daarom zijn deze free food events wel aantrekkelijk. De meesten supermarkten liggen 5 à 10 minuten met de fiets hier vandaan, waarvan sommigen zelfs 24/7 open zijn! De Walmart is ongeveer 15 minuten fietsen als je een beetje door fietst, maar die is lastig te bereiken met de fiets omdat de fietspaden ophouden aan de rand van de stad. Om Urbana heen vindt je alleen maar maisvelden. Dit weekend ben ik naar het jaarlijkse Sweet Corn Festival geweest wat plaats vindt in Urbana. Een festival met veel food vendors, bier, muziek bandjes en uiteraard Sweet corn! Vooral de lokale mensen uit Urbana gaan hier naartoe.

Deze week zijn mijn college’s begonnen. Tot nu toe waren het alleen maar introductie college’s. Ik heb al wat geschoven in vakken, omdat ik twee vakken niet leuk vond en ik graag wat andere vakken wil nemen. Ik sta nu ingeschreven voor 4 vakken. Tot nu toe nog niet zo druk gehad, maar ik moet voor elk vak best veel assignments gaan maken dus de drukke weken zullen nog komen.
- Gerontology (study of aging)
- Physical Activity & Health
- Intro to Sport Psychology
- The world food economy

Verder doe ik nog een ‘’fun course’’ erbij waar je 1 credit voor krijgt: conditioning & Control movements.

Ik schrijf dit reisverslag momenteel in Espresso Royale; een café met heerlijke koffie en een goede internet connectie. De reden dat ik hier zit is de slechte internetverbinding in mijn huis, dat is eigenlijk het enige nadeel van mijn huis. Ik kan hier dus niet goed werken als ik internet nodig heb, daarvoor moet ik ergens anders heen. Verder heb ik niets te klagen!

Ciao

  • 30 Augustus 2015 - 22:13

    Mia En Pierre:

    Hoi Filip, met belangstelling lezen Pierre en ik jouw 2e reisverslag. Fijn dat we jou een stukje mogen ¨volgen¨ in de States! Zo te zien heb je nog het een en ander voor de boeg. Wij wensen veel succes met de start van de colleges. Hartelijke groet, Mia en Pierre

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Filip

sportieve, avontuurlijke student

Actief sinds 12 Aug. 2015
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 6177

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2015 - 04 Januari 2016

Studeren in the USA

Landen bezocht: